Idéudvikling
4/5

Lav partnerskaber med relevante aktører

Handlinger

1. Overvej interesse og involvering

  • Interessetilkendegivelse: I etableringen af partnerkredsen, bør man indtænke og indhente en interessetilkendegivelse fra partnere og aktører, som skal indgå i løbet af processen fra den første undren frem til implementering og skalering.

  • Varierende involvering: Partnerkredsen er kontinuerligt med i hele processen, mens udvalgte aktører og leverandører har en rolle på udvalgte tidspunkter i processen.

2. Indgå partnerskaber

  • Tværfaglighed: Der skal dannes et tværfagligt partnerskab, som omfatter både private og offentlige parter.

  • Habilitet: Ved partnerskab med en virksomhed skal det sikres, at virksomheden ikke bliver inhabil i et evt. senere udbud. Det kan sikres ved at dokumentere markedsafsøgning og annoncering i samarbejde med Indkøbsfunktion (se "Idéfasen: Undersøg markedet").

  • Understøttende enheder: Overvej om juridisk kontor, IT-afdeling eller lignende er relevante at have med i partnerkredsen for at skabe ejerskab og sikre at den udviklede AI-løsning overholder de juridiske og IT-sikkerhedsmæssige aspekter.

  • OPI-kontrakt: Der skal laves en Offentlig-Privat Innovationskontrakt (OPI-kontrakt), som dækker rammen for det videre samarbejde mellem partnerne i projektet. OPI-kontrakten udformes, når der er bevilliget finansiering (se Konceptualiseringsfasen: Søg finansiering). Juridisk kontor understøtter udarbejdelsen af OPI-kontrakten. Her skal det igen sikres, at virksomheden ikke risikerer at blive inhabil ift. et eventuelt kommende udbud. Det kan gøres ved at sikre, at den viden, som virksomheden opnår gennem udviklingssamarbejdet, offentliggøres i udbudsmaterialet, så virksomheden ikke står bedre end øvrige interesserede tilbudsgivere som følge af sit samarbejde med den offentlige instans.

3. Inddrag eksterne aktører

  • Fokus på udbudsregler: Det kan være relevant at inddrage eksterne aktører i projektet. Ved inddragelse skal udbudsreglerne overholdes. Det er den samlede konsulentpris pr. leverandør, der afgør, hvor omfattende en markedsafsøgning, der skal foretages. Der differentieres mellem:

    • Screendump

    • Markedsafsøgning

    • Udbud

Mere information findes på Indkøb, drift og skalering: Foretag udbud og indkøb af produktet.