Idéudvikling
5/5

Udform en business case

Handlinger

1. Udvikl en business case

  • Økonomi og effekt: Start med at skabe en grundlæggende business case, som justeres løbende på basis af udviklingen af AI-produktet, sundhedsøkonomiske overvejelser og kliniske effekter. Overvej at bruge Business Model Canvas som værktøj.

2. Hav fokus på behov

  • Grundlag: Byg business casen på det behov, der blev afdækket i behovs- og vidensafklaringen. Det danner grundlaget for forretningsmodellen.

3. Identificer målgruppe

  • Inddragelse: Definér en målgruppe, der kan træffe en beslutning om køb af AI-produktet. Inddrag målgruppens aktører og medarbejdere tidligt i udviklingsprocessen for at fremme ejerskab og tilknytning.

4. Overvej produktets effekt

  • Effekt: Vurder produktets forventede effekt. Er det en løsning, der vil påvirke behandlingen af mange eller få patienter? Er effekten stor for den enkelte patient? Hvordan påvirker produktet den kliniske afdelings ressourcer?

5. Foretag dataindsamling fra medicoteknisk funktion

  • Optimering: Indhent udstyrs- og forbrugsdata fra medicoteknisk funktion og indkøbsfunktion for at vurdere, om AI-produktet kan optimere arbejdsgange.

6. Afklar compliancestrategi

  • MDR/IVR: Sammen med offentlig og privat part skal der udarbejdes en compliancestrategi for at afdække, hvorvidt det færdige produkt er medicinsk udstyr, jf. MDR/IVDR, og evt. klassificering af udstyret.

  • Hele forløbet: Compliance skal indtænkes i hele udviklingsforløbet (læs mere om compliance her: Implementeringsfasen: Få MDR-godkendelse og CE-mærke). Da udgifter hertil kan være væsentlige, bør de indgå i business casen.

  • Søg hjælp: Få hjælp til at udarbejde en compliancestrategi ved lokal complianceafdeling eller et eksternt rådgivningsfirma. Lægemiddelstyrelsen tilbyder regulatorisk rådgivning, men hjælper ikke med compliancestrategi for det enkelte projekt. Læs mere om regulatorisk vejledning til medicovirksomheder hos Lægemiddelstyrelsen .

Vær opmærksom på

  • Vurder risikoen for at data ikke er komplette og tilgængelige både i udviklings- og implementeringsfasen. Ukomplette og utilgængelige data kan bremse hele projektet.