Test- og implementering
2/14

Afdæk markedet, gennemfør markedsdialog

Handlinger

1. Markedsafdækning

  • Markedssituation: Indkøbsafdelingen undersøger markedssituationen på det specifikke område – herunder væsentlige aktører eller producenter, der har udviklet produkter, der opfylder behovet. Indkøbsafdelingen har også mulighed for at “prikke” særligt interessante leverandører og gøre dem opmærksom på projektet, hvorefter de kan byde ind på samme vilkår som alle andre.

  • Annoncering: En måde at undersøge markedet er via annoncering, som kan ske på https://udbud.dk/ Brugen af hjemmesiden sikrer, at alle interesserede har haft adgang til annoncen. En anden mulighed er den europæiske hjemmeside Tenders Electronic Daily (TED) .

2. Markedsdialog

  • Udvælg relevante aktører: Hvis flere interesserede aktører melder sig, afholdes markedsdialog med de relevante.

  • Forbered dig godt: Inden markedsdialogen kan det være en god idé at sende spørgsmål til leverandøren, som først kan besvares. Man kan med fordel benytte sig af udvalgte spørgsmål fra ECLAIR guidelines eller CLAIM spørgsmålene .

  • Det kan også være en god idé at lave en liste over, hvilke emner leverandøren skal inkludere i sin præsentation.

Vær særligt opmærksom på

  • Markedsafdækningen skal dokumenteres.